Ahogy említettem, folytatom még: dizájnnal, megbízhatósággal, gazdaságilag egyik oldalról érthető, másik oldalról szomorú tényekkel.
A mai autók dizájnja az elmúlt nyolc-kilenc évben nagyot változott, mármint az autóipar egészét tekintve, szinte egységesen.
Például a lámpák elkezdtek nőni a szélvédő felé. Ezt egyesek "cicalámpának" is hívják. Ezzel együtt a motorháztető mérete is csökken, újabban már egészen rövid és sík sok motorháztető (gyártani is olcsóbb így). Ez azt is maga után vonja, hogy a lökhárító mérete már több mint duplája/háromszorosa a tíz évvel korábbinak és már magába foglalja a komplett hűtőmaszkot, valamint pl. a sárvédő egy (jó) részét Ennek az a lényege, hogy az acél drága és megmunkálni is az. Így kevesebb kell belőle, a gyártás olcsóbb. A lökhárító - és a lámpa - viszont műanyagból van, könnyű megmunkálni és nem is olyan drága. Ennek van még két előnye: egyik, hogy a mostanában erőltetett pár évente véghezvitt ráncfelvarrás (facelift, amikor elhitetik a vásárlókkal, hogy új autót dobtak piacra, le kell cserélnie a régit, mert az elavult, nem divatos) idején a műanyag alkatrészeket szokták csak változtatni, a költségek alacsonyan tartása végett. Másik, hogy mivel ez a műanyag alkatrész már olyan nagy, hogy a megváltoztatásával tényleg megváltozik az egész autó karaktere. Mivel egyes alkatrészek mérete növekszik illetve két vagy több alkatrész "összenő", így kevesebb alkatrészből lehet összeállítani az autót. A karosszériák sokkal kevesebb alkatrészből állnak, mint pl. tíz-tizenöt éve.
Így a gyártóknak kevesebb elemet kell gyártania/gyártatnia, ami olcsóbb. Nekik. De mi van, ha történik egy ki (vagy nagyobb) koccanás? Akkor szívás van. Ezek az alkatrészek a gyártónak olcsóbbak, a vásárlónak sokkal drágábbak. Pl. a lökhárítót nem is nagyon kell indokolni, hiszen az autó egész eleje maga a lökhárító.
Vagy pl. sok mai autónál már olyan laposan áll a szélvédő, hogy az A-oszlopot (ez az első oszlop) ketté kell választani, ami a kilátásnak nem tesz jót és a műszerfal mögött egy nagy üres placc is keletkezik, a szélvődő messzire kerül a vezetőtől.
A gyárak költségcsökkentése/fúziója nem csak pozitív eredményeket hoz, hanem vannak árnyoldalai is (a dizájn szubjektív, ezért nem írom negatívnak, mégha számomra az is). Itt van pl. a Renault-Nissan házasság, ami nem sok jót hozott a Nissannak sem minőségben, sem megbízhatóságban, sem technikailag, nagyon sok alkatrész került a Nissan modellekbe a Renault-kból. Azóta van velük baj igazán, amióta a Renault-dízelek megjelentek náluk. És ez valószínűleg rontani fog a japán márka megítélésén, igaz, nem úgy a Renault-jén.
A lenti képeken kitűnően lehet tanulmányozni egy mai modern formatervű autó lökhárítóját. Figyeljük meg, hol kezdődik a motorháztető! A második képen látható, hogy az autó lámpájának (ami eléggé elnyúlik a szélvédő felé) felső sarkáig tart a sárvédő. A harmadik képen ugyanennek a márkának egy korábbi típusa látható 16 évvel korábbról (igaz a képen a 98-ban ráncfelvarrott autó látható, de ez ebből a szempontból lényegtelen).
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.