Remélem, női olvasóimat nem rettentem el ezzel a poszttal, de talán számukra is érdekes egy másik érdeklődési köröm, amiről eddig még nem írtam: az autók. Már három éves korom óta tart, már akkor felismertem az összes autót, ami mögöttünk jött az úton:)
Annak kapcsán gondoltam ki, hogy írok erről, mert a mai autók már nem azok, mint régen - akár 10-15 éve -, hanem egyszerű árucikkek, amelyekért már nem lehet igazán rajongani. És nem a tartósságra vannak kihegyezve. Igaz, kivételek vannak manapság is, de az egész már nem ugyanaz, mert a kivételek általában nem olcsó autók, míg régen azokért is lehetett rajongani.
Manapság már (kezdi) rég elvesztette jelentőségét a márkaimádat, a vita arról, melyik márka is a legjobb. Nincs már olyan autótípus, amiben ne lenne egy-két főegység (nem apró alkatrészről beszélek) másik modellből, netán márkából. Motor, váltó (ami a lényege), de akár az egész karosszéria is ugyanaz lehet két különböző márkánál, csak a jelvények különböznek, sokszor már arra sem figyelnek, hogy valami minimális különbség legyen köztük. A jelszó: költségtakarékosság.
Egy időben ezt a Volkswagen konszern vitte "tökélyre", ami a mai napig zajlik. náluk (is). Ahogy az első generációból, a jelenlegiekből is közös a futóműve, padlólemeze pl. az Audi TT, Skoda Octavia, VW Golf/Jetta/Passat, Seat Altea/Toledo autóknak, ezek mind majdnem egy kategóriába tartoznak. Ma már egy középkategóriás Passat is a Golf alkatrészeire (padlólemez, futómű, motorok/váltók egy része) épül. Vagy pl. pár évvel ezelőttig az alig kétmilliós Skoda Fabia ugyanazzal a tükörrel készült, mint a harmincmilliós Audi S8...
Akkor melyik a jobb kategórián és főleg konszernen belül (nem megbízhatóságról van szó)? Véleményem szerint az, amelyik későbbi fejlesztés. Illetve, amelyik jobban sikerül. Mindkét esetre van példa. Ennél a konszernnél (sem) mindig az jobb/tűnik jobbnak, amelyiknek nagyobb neve van.
Kedvencem, mikor a VW Pólós lenézi a Skoda Fabiást (ez főleg Magyarországon van így, külföldön tökmindegy), pedig a két modell ugyanaz. Ha jelenleg elgondolkodunk a kérdésen, a Polo messze jobb autó, mint a Fabia. De pl. egy generációval ezelőtt ez még fordítva volt. Ez utóbbi azért eshetett meg, mert a csehek egész egyszerűen odatették magukat, bizonyítani akartak.
Van ennek egy másik aspektusa is, amelyről ritkán esik szó. A VW-konszern elhatározta kb. 15 éve, hogy az autói minőségérzetét (figyelem, nem minőségét!) feljebb emeli. Ez sikerült nekik, 1997-ben a négyes Golf messze túlszárnyalta a kategória átlagát. A sors fintora, hogy pont ezután kezdődött a mélypont a VW minőségében, mert egyik beszerző menedzserük (José Ignacio Lopez) korrupciós botrányba keveredve trükközött a beszállítókkal. Ami majnem az Opelt is magával rántotta már az F-szériás Astránál, amely elég rosszul sikerült, hála neki. Tehát a minőségérzet javult, és a trükk bevált, a vevők elhitték, hogy ők egy szuper minőségű autót birtokolnak.
De jó példa a lenézésre az Opel Agila-Suzuki WagonR+ páros. Minimális különbség a lökhárítókban, de teljesen ugyanaz az autó. De a bökkenő, hogy a Suzikiba sokkal erősebb és jobb motorok kerültek, míg az Opel kiszúrta a vásárlók szemét egy 1.0-s és 1.2-es motorral. Újabban Agila-Splash párosnak mondják, a motorok most is különböznek, ahogy a lökhárítók és picit a lámpák is. És ha megkérdeznek egy magyart, akkor az Opelt választaná, pedig nincs különbség, csak a Suzuki motorja jobb.
Vagy pl. ugyanaz az olasz dízel van a Suzukiban (Swift/Splash/Ignis), Opelben (Corsa/Agila/Meriva/Astra/Tigra), a Fiatban (Linea/Punto/Dobló/Idea/Panda), Lanciában (Ypsilon), Alfa Romeoban (MiTo), Fordban (Ka/Fiesta), nem is folytatom. Folytathatnám ezt váltókkal, ülésekkel, stb.
Nincs a mai autóknak egyénisége. Ha megveszem, nem érzem azt, hogy igen, ez jó, azért vettem ezt, mert ennek jó a motorja, váltója, ülése. Közös alkatrészekből épülnek fel!
Az mégiscsak furcsa, hogy az ember megvesz egy csúcs Audi TT-t majd' 20 millióért és az autó fele/harmada egy Skoda Octavia vagy Golf (kicsit sarkítva persze). Ami nem rossz amúgy, de annyiért már nem azt várná. Vagy pl. az első generációs, prémiumként beállított Audi A3-ban ugyanaz a műszerfal volt, mint az első generációs Seat Leon/Toledó párosban..
A következő részben a kedvenc autómon keresztül megemlítem a dizájn- és e folyamat rossz irányát, ami egyúttal gazdaságilag sem helyes (a vevőnek, a gyártóknak annál inkább!). Valamint azt, hogy a megbízhatóság és egyes márkák megítélése hogy kapcsolódik ide...
Valamint egyszer azt is megírom, hogy milyen autókat vezettem eddig, de ahhoz elő kell vennem egy autókatalógust, mert sokra már nem emlékszem fejből:)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.01.20. 20:56:24
most napi 200-an olvasnak minket, egyedül meg nagyon nehéz felfutatni egy blogot.
én felajánlottam neked szerzői státust itt, de nem fogadtad el.
GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2010.01.20. 21:02:00
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.01.20. 21:13:32
olpelt vayg forf focust akarok
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.01.20. 21:14:32
de miért veszne el? nem értelek, mindenről van szó nálunk, de megértem ha nem akarsz közösködni velünk. vadak vagyunk, tény
GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2010.01.20. 21:47:44