HTML

Gergő blogol

Ezt a blogot három korábbi írásom kapcsán indítom, amelyeknek újra aktualitása lett számomra. Hogy hová jutunk? Az élet számtalan területét érinteni fogom. Ahogy én látom..

Friss hozzászólások

2011.09.17. 19:25 GGerg

A svéd Toyota - avagy a Saab első éve nálam

Először is, tisztázzunk valamit, a felesleges, buta kommentek elkerülése végett. Ez nem egy környezetvédelemmel kapcsolatos blog. Ettől függetlenül, ha valaki olyan butaságokra vetemedne, mint korábban, hogy például olyan sületlenségeket ír, hogy a kisebb fogyasztás egyenlő kisebb szennyezéssel, azt már ki sem röhögöm, hanem törlöm. Akinek ennek ellenére mégis kötözködhetnékje van, az kérjen segítséget és átirányítom egy autóipari mérnökhöz is akár, utána meg lehet tenni a téteket. Tehát, aki a környezetéért és a jegesmedvékért aggódik, de ennek ellenére dízelből osztja az észt és gátlástalanul telemocskolja közvetlen környezetét (mert az nem számít, csak ami messze van térben és időben), jól gondolja meg. Számomra a környezetvédelem saját élőhelyemen történik, mert csak úgy lehet, ha mindenki arra figyel, ahol - éppen - él. Most, hogy ezen túl vagyunk, tisztázzuk azt is, hogy a használt autó meghibásodása csakis a tulaj igényességén múlik. Ha a tulaj betartja az előírásokat, nem nagyobb a meghibásodás esélye (vagy kimutathatatlanul magasabb csak), mint egy új autónál. "Kedvenc" kommentelőm mélyen szántó gondolatai óta ugyanis kialakult bennem egy olyan reflex, hogy mikor egy új (akár 2011-ben bemutatott) autót meglátok az autópálya szélén, már nem csak mosolyra húzódik a szám, hanem kurjantok is nagyokat, ami semmiképp sem normális. Továbbra is várom a pozitív és negatív kommenteket, lehet írni bátran, de előtte próbáljunk meg gondolkodni, utána olvasni, hogy értelmes vita alakulhasson ki, amire abszolút vevő lennék. Köszönöm..

 

Bevezetőnek annyit mondanék csak, hogy le vagyok nyűgözve. Pedig az autót használtuk, egészen konkrétan júliusban és augusztusban 500 liter benzint tankoltam..

Azt mindenki tudja már rólam, hogy nem vagyok egy "xy", aki szerint meg kell venni egy fiatal autót (itt most nem arra gondolok, hogy az új autót szarok-e vagy sem) és aztán 5-6 évesen eladni, mert az számomra igénytelenség.

De hagyjuk is a butaságokat, elmesélem, mi történt az autóval. Igazából semmi. Ugyanis nulla (!) fontos meghibásodást produkált. Utoljára márciusban írtam róla bővebben, az első fél év beszámolójában. És a múlt decemberi görgőprobléma óta nem látott szerelőt. Ugye, márciusban voltam Andornál, de sajnos akkor csak a gumik lettek lecserélve. 

Azért sem látott szerelőt, mert egyszerűen nem tudtunk összehozni olyan időpontot, ami mindkettőnknek jó lett volna. Mert természetesen vettem alkatrészeket. A görgők már akkor megvoltak, azóta megvettem a gyári kuplungbovdent is, de rendeltem gyári olajat olajszűrővel, pollenszűrőt és benzinszűrőt is (utóbbit 170 000 km-enként cserélni kell), mert pont egy éve volt cserélve.

Ja, és lengéscsillapítókat is rendeltem hátra. Ugyanis féltem, hogy nem fog átmenni a műszakin, ami augusztus 23-án járt le. Ezért már 4-én elvittem. Legnagyobb meglepetésemre az autó átment rajta. Mellesleg én nem engedtem volna át. Három okból. Az egyik a hátsó lengéscsillapítók gyengesége és olajfolyása, a másik a tolatólámpa hibája, harmadik pedig a kézifék (bár fog mindkét oldalon, az egyiken gyakorlatilag minimális a fékhatás). 

Azért örülök, hogy átment (mellesleg a magyar ár harmadáért), 35 fontért. Mert megbeszéltük Andorral, ha nem megy át, akkor segít, annak ellenére is, hogy a családja pont itt volt. De ez annyira nem idegesített, mert Andort megeskedtem mindenre, hogy Ági érkezése előtt (július 5.) legyen megcsinálva. Nem lett. Mivel átment (gyakorlatilag az újkori károsanyag-kibocsátási értékeket hozza), így megbeszéltük, hogy akkor megvárom az olajcserét is, és együtt csinálunk meg mindent.

Ez pont nemrég (3-án) történt meg. Kicseréltük a lengéscsillapítókat, az egyik olyan szar volt, hogy összenyomtam és azóta is úgy van. Igaz, ezek az újak jó kemények, vége a hajószerű rugózásnak, amit annyira szerettem a megvételkor, amikor már használtak voltak, de még tartottak a régiek. Ez most így nagyon olyan, mint a legújabb autók, nem annyira szimpatikus, úgyhogy az elsőkkel várunk még egy évet minimum (ha lehetne tuti futásteljesítményt tudni, legszívesebben 50-100000 km-t futott lengéscsillapítókat vennék, nem újakat). A kuplungbovden kicserélése is szuper ötlet volt, legjobban ennek örülök. Az utóbbi pár hétben már annyira szar volt, hogy nem lehetett alapjáratról indulni az autóval, csak ilyen versenyző stílusban, annyira érezhetetlen volt már. És olyan nehéz, hogy sokszor görcsölt a talpam. Most viszont nagyon finom, puha. Sosem felejtem el, amikor Andor egy karmesteri mozdulattal hajította el a régit. Aztán kicseréltük az olajat, olajszűrőt, pollenszűrőt, levegőszűrőt, benzinszűrőt. A poén, hogy a több mint fél éve őrizgetett görgőket továbbra sem, mert besötétedett és Andornak ki kell még valamit találni a technológiára, mert egyszerűen nincs ott elég hely. De legalább megtudtuk, hogy a tél óta hallható ciripelés, az valószínűleg az egyik görgő és nem a szervópumpa. Ugyanis Andor megfeszegette, hogy megnézze, szar-e (az) és azóta tényleg égő a hidegindítás, olyan hangja van. Le is fixáltuk, hogy egy hónapon belül visszamegyek és kicseréljük. Múlt héten megrendeltem a tolatólámpa kapcsolóját (nincs hat font, már ki is cseréltem) és bár még jók a hátsó fékbetétek, azokat is megvettem már. És megnézi az eltolatott ajtómat is. Egyébként ezekért a műveletekért Andor 40 fontot kért, ami a kb. 30 font benzinköltséggel számolva is baráti.

De ezt most elhalasztottuk, mert hétfőn elmentem egyik lengyel barátom/kollégám által ajánlott lengyel szervizbe, ahol kicseréltettem a görgőket. Nagyon profin csinálták. 25 fontot kértek. Amúgy kiderült, hogy a legrosszabb görgő az, amelyiket decemberben cseréltük, a saját szememmel láttam, hogy milyen szinten mozog oldalirányban, nem kell már neki sok és elpusztul, viszi magával az ékszíjat is megint. Tehát, tanuljátok meg, kedves használtautó-tulajok, hogy ilyen fontos alkatrészekből (mármint nem ez a fontos, csak megállása esetén itt nincs vízpumpa sem) csak gyárit vagy ellenőrizhetően jó minőségűt veszünk! Ha már ott voltam, átnézettem velük az első futóművet, de ahogy Andor sem, ők sem találtak semmit. Valószínűleg egy kezdődő pici hiba/kopás lehet, vagy állításra van szükség. Amit most leszarok, mert jövőre kicseréltetem az első lengéscsillapítókat is, hátha addig megtudom, mi van.

Ha már a futóműről írok, feltétlenül megjegyezném, hogy kinyírtam a pár hónapja vett Pirelli gumikat. Sajnos az egyik körforgalomban, ahol az egy sávból három sáv lesz, ott egy autó beállt két sáv közé. Azt hittem, elférek, de sajnos elértem a padkát és a gumi kidurrant. Úgyhogy vettem egy Talladega-felnit az ebay-ről, igaz, gumival, de az szar volt és mivel Andornál maradt egy jó gumim, az lesz rajta. Most van egy szükségpótkerekem és egy rendes felnim gumival. Az sose baj. Persze a tönkrement gumik helyett vettem két Bridgestone Potenzát és egy iszonyú profi és kedves gumis műhelyt ismertem meg, ezután csak oda járok. Ágitól nagyon megkaptam, hogy agresszívan vezetek, de Albert barátom azt mondta, hogy erre nem kell figyelni, mert az ő felesége is ezt mondja neki:)

A jövő úgy fog kinézni, hogy mivel most más terveim vannak, ha addig nem romlik el esetleg valamelyik, akkor tavaszig veszek új szervópumpát és vízpumpát is (esetleg generátort), mert ezek a legveszélyesebbek (igazából a csapágyaik miatt aggódom), mivel nem tudom, hogy mi az előéletük. A motornak csak egy tömítésre van szüksége, ami 10 fontba kerül, de ez most nem fontos. Ahogy a légkondi sem. Aztán nyáron hazamegyek vele, megcsináltatom a karosszérián a rozsdát (hétfőn vettem észre egy rozsdát az egyik rugótorony mellett) és az első lengéscsillapítókat. De ezek - a terveim függvényében előrébb is kerülhetnek. De most a terveimre kell koncentrálnom.

 

Összességében nagyon jó vétel volt ez az autó, továbbra is nagyon kényelmes, stabil, megbízható. A fényezése egészen minőségi, polír nélkül elmenne új autónak, ha nem lenne sok kőfelverődés, fele ilyen korú autókat látok teljesen lemattult fényezéssel (pl. Opelek). A fogyasztás jelenleg 9.6 literen áll, amit őszintén szólva nem is értek, nem sajnálom tőle. Remélem, még sokáig itathatom.

 

Elismerem, merész húzás volt bevállalni ezt az autót abban az igen nehéz időszakban, amiben tavaly részem volt, de innentől már tényleg nem lesz gond. És így mennyivel izgalmasabb volt, nem?

Soha nem fogom eladni.

Azt majd egy másik alkalommal fogom elmesélni, hogy lett majdnem egy kívül-belül gyönyörű Saab 9-5 Aeróm (Ági is kérlelt, hogy vegyük meg: az ilyen nőt feleségül kell venni) és azt, hogy immár flottám van ám, nem a Saab az egyedüli:)

3 komment

Címkék: saab autó


A bejegyzés trackback címe:

https://gergoblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr973207256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mirkó királyfi 2011.10.05. 00:27:43

Jó olvasni ilyen jókedvű posztot, legyen sok örömed még az autóban/autókban(?).
Azért ha már újra jelentkeztél, írhatnál arról is, hogy amúgy hogy megy a sorod, milyen terveid vannak. Mert (szerencsére) úgy tűnik, minden rendben van, de ezt csak sejtem, hiszen nem írsz konkrétumokat.
Az külön tetszik, hogy annak idején bátran belevágtál, és bejött, sokan ezt felelőtlenségnek tartanák, szerintem meg nem vállaltál túl nagy kockázatot és most milyen jó érzés lehet, hogy megérte :) Hajrá, csak így tovább, drukkolok.

midnight se 2011.10.12. 23:08:27

Mar a 120-as skodaban is hidraulikus kuplung volt, nem hittem volna, hogy a Saab (akarom mondani GM, Opel vectre) meg bowdeneset gyartott az ezredfordulon is.

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2011.10.13. 02:20:00

@midnight se: Nem-nem, 98-ban áttértek a hidraulikusra.

Szerintem itt két autóépítési elvről van szó, és ebben az időben ezt választották. Mindkettőnek van előnye és hátránya.

Én mindenesetre a hidraulikusra szavaznék.