HTML

Gergő blogol

Ezt a blogot három korábbi írásom kapcsán indítom, amelyeknek újra aktualitása lett számomra. Hogy hová jutunk? Az élet számtalan területét érinteni fogom. Ahogy én látom..

Friss hozzászólások

2011.03.06. 18:30 GGerg

A Saab első fél éve nálam - várakozásokon felül teljesítette - frissítve

Elégedett vagyok, méghozzá nagyon, eddig 6500 km-t tettem meg vele. Még én sem számítottam arra, hogy ez ilyen egyszerű lesz, mert lássuk be, a Saab nem Toyota (nem a legújabb Toyotákra gondolok). De nem is azért szeretik. Sokan ezt az autót már rég a roncstelepen szeretnék látni, de ők buták.

Ha stilisztikailag nem is, de mennyiségileg mindenképpen már-már csikósi poszt következik.

Kényelme, egyedisége (indítókulcsot a két ülés közé kell tenni biztonsági okokból és csak hátramenetben lehet kivenni, mert váltózár van benne, így garantáltan nem gurul el) egyszerűen utánozhatatlan, örülök, hogy megvettem. A forma annyira jó, hogy sokszor nézegetem munka után, miután hazaértem, van, hogy ülök még benne picit. Azért tetszik nagyon, mert van lökhárítója és emiatt sokkal laposabbnak látszik, mert kinyúlik az elejéből. Meglepő, de nem csak én látom szépnek, hanem már sokan mondták, hogy szép és jó kocsik voltak ezek. Szuperül ki lehet látni belőle, mert az első oszlop elég meredek szögben áll, nem úgy, mint az új autóknál, amelyek biztonsága ebben a tekintetben csapnivaló.

És a vicc, hogy már gyerekkoromban kijelentettem, hogy régebbi prémiumautóval kell járni, ha az ember költséghatékonyan szeretne kényelemben utazni. Ha egy autó alapvetően nem fos konstrukció, akkor a megbízhatósága a tulaj gondosságától, igényességétől függ, legyen az akármilyen korú is. Aki pedig nem tud karbantartani  egy autót, az ne vegyen, az autózás nem alapvető emberi jog. Ha ugyanis minden autótulajdonos olyan lenne mint én, akkor viszonylag olcsón lehetne autót fenntartani.

Még most is hihetetlen számomra, hogy a két  előforduló hiba összesen kevesebb, mint 50 fontnyi alkatrész beépítésével megoldódott. Ez lenne az az őrült sok cserélt dolog, amit Zlot kolléga a rettenetesen szakértő fejével szánalmasnak nevezett az egyik fórumon pár hónapja:)

Az első problémát októberben a termosztát meghibásodása okozta, ami sokszor meg is ijesztett a check engine felgyulladásával. 11 fontba került az új, azóta tökéletes, kb. 15-20 perc alatt be is szereltük. Addig egy kartonlappal közlekedtem, így nem volt check engine és volt fűtés is az autóban. Ezzel függött össze, hogy a termosztát cseréjekor szükségszerűen folyik a hűtővíz is, amit pótolni kell (a fedélzeti rendszer szól is, ha alacsony a szintje). Az autóban piros színű volt, én (állat) viszont kékkel pótoltam, nem lehet keverni. Ezért gyorsan hűtővizet is kellett cserélni, de ez nem az autó hibája, hanem az enyém.

Decemberben volt egy kis ijedtség, mikor Petr-rel tartottunk haza a DHL-ből. Elindulás után észrevettem a tükörben, hogy nagyon füstöl az autó és nagyon büdös is. Ott nem tudtam megállni, de egy-két km múlva igen. Megálláskor sűrű, fekete füst tört elő a motorházból, alig mertem kinyitni. Akkor láttam, hogy az ékszíjjal van probléma, az autó rendszere aranyos volt, pár percre rá szólt is. Az ékszíj nem szakadt el csak úgy, hanem konkrétan leégett, az okozta a füstöt, ugyanis az egyik görgő állt meg. A görgő műanyag része is leégett csapágyig. Az új ékszíj 13 font volt, az új görgő pedig 25 fontba került. Ha már Gábor ennyire belejött, kapott az autó négy japán NGK gyertyát is, egyébként a régiek sem voltak rosszak, de én nyugodtan szeretek aludni.

Ez a két eset történt, de az autó nem állt az út szélén magatehetetlenül, második esetben is hazavitt, bár ott vigyázni kellett, mert az ékszíj hajtja a vízpumpát (hamar melegszik), a generátort, a szervót (nélküle alig lehet kormányozni, olyan az áttétel és az autó sem könnyű) és a légkondit is.

Az autó természetesen - jó tulajhoz méltón - egyéb kezeléseket is kapott, szintén a nyugodt alvás jegyében.

Ezek időrendben.

- Szeptemberben megkapta az olajcserét, gyári olajjal és gyári olajszűrővel, utángyártott légszűrővel és pollenszűrővel is (utóbbit nem nagyon cserélik az emberek)

- Októberben a már említett termosztát a hűtővízzel

- Novemberben kapott krómkilincseket, amelyeket pár perc alatt beszereltünk a tesómmal és megkapta az új váltógombot is. Ugyanebben a hónapban kapott új rotort és gyújtáselosztót is.

- Decemberben kapta meg az új görgőt az ékszíjjal, kapott egy gyújtáskábelt is, ami sok szívást okozott

- Januárban tesómmal kicseréltük az elektromos antennát, amihez bontani is kellett a csomagtér kárpitját és a motort is szét kellett szedni. Bár nem hallgatok rádiót, tök jó, hogy van.

-Februárban kapott gyári gyújtáskábelt márkaszervizből, mert a korábban vett szar volt, illetve rosszul is tettük fel a szarságából kifolyólag, így az egyébként nagyon picit  (fél decinél kevesebb az elmúlt fél évben) szivárgó szervóolaj pont ráfolyt, ami akár az autó kigyulladásához is vezethet, meg is égett picit a trafó vége, ez nem várhatott. Kapott új ablaktörlőket is. A felniket szintén nem régen újítottam fel, de annak valószínűleg nekifutok megint nyáron és mind a négy sötétebb árnyalatot kap majd.

Jelenleg a komplett első fékszettel a csomagtartóban utazom együtt, Norbit nehéz rávenni a cserére (a régi betét még kb. 50%-os, úgyhogy nem égető a probléma). Egyszer megpróbáltuk, de az egyik oldalon a féktárcsát pozicionáló csavar be volt rohadva, de azóta a márkaszervizből megjött az új csavar. Valószínűleg Andor fogja kicserélni három hét múlva Watfordban. Ahogy a már szintén megvett O-gyűrűt is a gyújtáselosztóban és a nemrég vett Pirelli gumikat is. Valamint veszek az elejére egy új Saab-Scania jelet is, a régi kifakult.

A jelenleg a tökéletességhez képest pár hibája van az autónak. Hidegindításkor nyikorog valamelyik görgő az ékszíjnál (amit ugye másfél hét téli állás után Andornak való megmutatáskor nem csinált...), három van belőle (egyik a feszítő, tehát nem kell ellenőrizni ennél a típusnál a feszességet), ebből egy volt csak kicserélve, egy hónapon belül a másik kettőre is sort kerítünk. A másik a légkondi, valószínűleg töltetni kell, de az ebay-en láttam, hogy a kompresszor sem drága, de ez ráér. És az említett szervóolaj, de Andor arra is ránéz majd.

A harmadik probléma, hogy a korrózió pár helyen is felütötte fejét (az egyik látható a tanknyílás alatt, a sárvédőn található), bár ebből egy jár valószínűleg lakatolással (az is apró és egy sérülés következménye, az ajtó előtt), a többi még nagyon kezdetleges (nem látható), csak csiszolást és fényezést igényel. Legkésőbb jövőre meg is kapja ezeket a beavatkozásokat, ha megoldottam a biztosítás problematikáját, mert két-három havonta az angol árú karosszériázást/fényezést hagyom a biztosítónál. Erről írtam az egyik fórumban, ide is bemásolom:

"Amikor tavaly augusztus végén vettem az autót (e-bayen nyertem a licitet, amúgy nem gondoltam volna, hogy megnyerem), és biztosítani akartam, láttam, hogy Watfordban, számomra bőven 200 font felett van a biztosítás. Ekkor beszéltünk össze Andorral, akivel akkor együtt laktunk, hogy megcsináljuk az ő nevére, én csak hozzáadott sofőr leszek. Mivel elég sokat dolgoztam azokban a napokban, ő el is vállalta, hogy megköti nekem. Tehát az ő nevére kötötte, benne kilenc+ év bónusszal. Így lett 74 font havonta, örültünk. Aztán novemberben gyanús lett, hogy 177-et vonnak. Decemberben is. Felhívtam őket és azt mondták, azért ennyi, mert nem küldtük el a bónuszról a papírt, ők küldtek is emiatt egy levelet (nem igaz).

Akkor még senki nem tudta azt, amit mi is nemrég tudtunk meg, hogy tudniillik a bónusz csak egy autóra érvényes. Most hagyjuk azt, hogy ez elég logikátlan, de állítólag mindenhol így van. Ezért nem  tudtunk szerezni Andor másik autójának biztosítójától igazolást. Illetve jött egy pár hete, de az le is írja, hogy a bónusz használva van a másik autón. Hát így lett 177 font havonta.

Aztán ahogy nézegettem a papírokat, láttam, hogy ott Andor nevén van a kocsi (kié is lenne, ugye: fasz vagyok, na). Gyorsan eladtam neki az autót, hogy a papíroknak legalább ez a része legyen rendben, ne legyen ebből probléma. Most várjuk a forgalmit. Ha megvan, akkor adná el Andor nekem az autót. Remélem, ez nem gond, de elméletileg nem kellene annak lennie.

Többszörösen is kicsesztem magammal, mert most így nem lesz bónuszom, ha az összeg nem lenne elég. Úgyhogy mindenképp a nevemre kellene kötni egy biztosítást. Ezért kérdeztem, hogy mibe fájna lemondani. Elég hihetetlen, hogy csak 35 fontba. Ha valakinek elküldhetem még a szerződést, az szóljon.

Az egyik barátomék (Peti) címére épp a napokban néztem és mesés 60 font jött ki havonta, ha jól láttam, comprehensive (tehát full casco) is. Mert a mostani nem az. Nos, a barátom apja nem nagyon akar belemenni, mert azt mondja, hogy ha kiderül (nem tudom, hogy derülne ki), akkor nem fizet a biztosító. Ebből a szempontból most rosszabb a helyzet és még 177-et is fizetek ráadásul. Nem is akarom erőltetni, mert faterom a volt feleségével van együtt, így is rendesebb annál, mint amilyen lehetne. Viszont ahol ők dolgoznak, oda adtam be a jelentkezésemet és ha sikerül, minden legális lesz és lehet olcsó biztosításom.

Elég nagy problémahegyeket hagytam a hátam mögött, már csak ez az egy van. És akkor megindulhat a fejlődésem, végre."

Egyre inkább azt gondolom, hogy soha nem adom el, hanem felújítom és megtartom. Előtte még, ha egyáltalán velem lesz, Áginak adom majd.

Fogyasztása nagyszerű, a gyári fogyasztás alatt vagyok több mint négy literrel. Hidegen megyek vele, épphogy bemelegszik, nagyvárosban 11.2 literrel. Ez több mint szuper.  Azért az látszik, hogy az autópálya a lételeme, ahol aztán különösen takarékosan suhan. A mai méretcsökkentett (downsizing) turbók is fogyasztanak ennyit bőven, mert azokat nem elég részterhelésen üzemeltetni, ha haladni akarunk velük, tartósságról pedig ne is beszéljünk. Az alulmotorizált autó mindig sokat fogyaszt, ezért nem szabad 1-1.4/1.6-os autókat venni. És ez az oka annak, hogy egy ennél nagyobb motor sem fogyaszt jelentősen többet, sőt, sokszor kevesebbet. 1000 és 2000 között járok vele, 900-tól lehet terhelni, nagyon jó karaktere van a motornak.

Mitől kell félni? A jövő

Félni lehet, de nem érdemes, mert a jelen megélésének esélyét rontja. Reálisan gondolkodva mégis össze is állítottam a lehetőségeket.

- önindító

- vízpumpa

- generátor

- szervó szivattyú

- kuplung, kuplungbovden (sajnos a modern autógyártás nem kínál sok jót az átlagembernek, a kuplungot csak a motor kiemelésével lehet cserélni...)

- esetleg valamelyik szenzor a motorban

Andorral történő konzultációnk során megállapítottuk, hogy nem vész, ezek nagy része időben jelzi, ha gond van, a félelem gyakorlatilag alig megalapozott, alkatrészeket az ebay-ről lehet szerezni, jó áron.

Amit különösen szeretek benne:

- Jó kilátás

- Nagyon jó karakterű, takarékos motor

- Nagyon kényelmes, deréktámaszos ülés, amibe beülve nem fáj a hátam, mert tökéletesen tartja a gerincet. Jó a kárpit is, sajnos manapság már a középkategóriában is általános az undorító és izzasztó, igénytelen műszálas szövetkárpit, talán ezzel is terelik a vevőket a bőr felé..

- Nagyon jó minőségű anyagokból összerakott utastér, emiatt (meg a jó hangszórók miatt is)  nagyon szépen szól a hifije, ami az új autók rettenetesen nagy százalékáról nem mondható el

- Álomfinom rugózás

- Az ajtó határolása nagyon jó, négy akadópontja van, nyitni könnyű, mégis megtartja az ajtót még enyhe emelkedőn is (közel 14 évesen is)

- A Black Panel funkció, le lehet kapcsolni a műszereket éjszakai vezetéshez. Érdekessége, hogy nem csak a világítást kapcsolja le, hanem a műszert is (pl. fordulatszámmérő, hőfok, benzinszint). Alapesetben csak a km-óra világít vagy amennyiben probléma van, az azt jelző műszert is bekapcsolja.

Vannak hibái is, ezek a következők:

- Bár nagyon "uras" a kormány így, hogy nem olyan közvetlen, kikerüléskor sokszor nem mozdítok eleget rajta, illetve az autó nem mozdul eleget. A fordulóköre is hatalmas és nagyon kell figyelni, mert az első túlnyúlás is nagy (a hátsó is)

- Sokszor úgy kell visszamenni az autóhoz lekapcsolni a helyzetjelzőt, mert ha leáll a motor, a műszerfal világítása is lekapcsol, hangjelzés nincs vagy kikapcsolták.

- Nem értem, hogy az antennát miért tolja ki, ha pl. állandóan a CD megy, így csak használódik.

- A könyöklő nagyon alacsonyan van és kemény is

- Még annyi a szívás, hogy egy Saab-hoz még Angliában is rendelni kell az alkatrészt, tehát nem minden bokorban van belőle, mint egy VW-ből, Opelből, de ez egyben előny is.

 

Örülök, hogy kaptak egy gyomrost a fogyasztói társadalom megszállottjai, lehet autózni olcsón is. Az igaz, hogy szerencse kell hozzá, de az a helyzet, hogy az újhoz is kell (milyen jó is nekem, hogy nem fáj a szívem értük, egy-két típuson kívül, de azok meglesznek majd később ettől függetlenül). És ha beüt a krach, hát akkor beüt, veszek másikat, ha netán péppé törném.

 

Képek:

1-3. kép: Andor olajat cserél, látható a légszűrő is (látható az is, hogy az autó gyárilag toronymerevítős és bár abban az időben nem volt nagy szám, dupla teleszkóp tartja a motorháztetőt, mára ez újra luxussá kezd válni)

4. kép: A régi elosztófedél egyik lába már nem is volt meg, csoda, de ment a kocsi, kicseréltük a rotorral együtt. A sárga kábel okozott sok bosszúságot, azt cseréltem ki nemrég gyárira (8. kép)

5. kép: A krómkilincsek. Látható, hogy ennél az autónál már volt levegő befújás a B oszlopon is, ez még az akkori kategóriatárs Mercedesekben sem volt általános.

6. kép: Az ékszíj helyes útja ennél a típusnál, enyém a legbonyolultabb (jobb felső). A feszítés automatikusan történik, nagyon jó konstrukció.

7. kép: A felújított felni

8. kép: A márkaszervizből rendelt kábel: 21 font volt

9. Az új váltógomb

10. kép: Kb. egy hete készült az autóról

 

U. I.: A mai napon kapott egy porszívózást (nagyon sok hónapja nem tudtam porszívózni, sajnos a pakisztáni gyereknél a 10. emeleten laktam) és mosást is, utóbbit hetente egyszer-kétszer mindig megejtem, akár a tizedikről is. Ezt még megfejeltem egy kárpittisztítással is, tetőkárpitot is beleértve.

 

 

3 komment

Címkék: saab autó


A bejegyzés trackback címe:

https://gergoblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr132713663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.03.07. 13:44:07

Ja, h bent van a krómkilincs! Már kezdtem megijedni, h elment az eszed és kívülre vettél valami tesco tuning rettenetet! 8-)

A klímához annyit, h én tavaly töltettem, azt észre lehet venni, ha az a baja. Először csak nem hűt/fűt rendesen, de még kattog, azaz a kompresszort járatja. Ha még kevesebb lesz a gáz, akkor a mai modern autók már be sem engedik kapcsolni a kompresszort a védelme érdekében.

Régen nem tudom ez hogy volt, de vigyázz, mert állítólag a kompresszor kenését a gáz és a hozzá adott olaj (vagy mi a szösz) végzi, így ha szárazon járatod tényleg besülhet az egész. (nekem ezt mondták)

Amúgy a töltőgépek ma teljesen automatikusan csinálnak mindent, leszívják a régi gázt, visszatöltik, nyomáspróbáznak, szivárgást ellenőriznek, szóval kiderül a bibi.

Nekem 8000 HUF volt amúgy.

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2011.03.07. 15:42:32

@klarky: Természetesen:)

Igen, fel kell töltetni, mert nem megy a klíma, ha nincs elég gáz, lehet, hogy csak az a baja.

Vagy veszek egy kompresszort, a jövő zenéje:)

U. I.: A Te klímádat ugyan minek töltetni, szinte új a kocsi? Anyukám 2003-as Ignácában még mindig tökéletes...

Anna Smith 2013.03.23. 20:12:04

Érdemes a kárpitot rendbe hozni és tiszta állapotban tartani
www.szonyegtisztitas.com
süti beállítások módosítása